Post autor: Gość » 21 maja 2023, o 22:39
Po pierwsze mierzymy drzewo na wysokości 130 cm. Jeżeli drzewo ma więcej niż jeden pień, mierzymy obwód każdego pnia oraz obwód drzewa przed rozwidleniem. Jeżeli jesteśmy w stanie możemy podać także inne wymiary drzewa – jego wysokość, zasięg rzutu korony, odległość od ziemi do konarów. Następnie opisujemy drzewo, jego położenie i walory. Czasem wystarczy jedno zdanie, ale np. w przypadku drzew ważnych ze względów kulturowych lub historycznych ważny będzie kontekst i otoczenie. Opisujemy również położenie drzewa. Dobrze jest podać dokładną lokalizację – adres, długość i szerokość geograficzną, a w przypadku gdy drzewo rośnie na terenie zadrzewionym zaznaczyć je na zdjęciu satelitarnym. Do wniosku załączamy też zdjęcia drzewa. Warto sprawdzić na geoportalu numer działki, na której rośnie drzewo. No i najprzyjemniejsze – jako zgłaszającemu przysługuje nam prawo nadania imienia.
Po tym jak wniosek wpłynie do urzędu następują oględziny, podczas których określa się stan drzewa. Następnie Rada Gminy/Miasta przyjmuje projekt uchwały dotyczącej zgłoszonego drzewa. W uchwale określa się nazwę drzewa, położenie, sprawującego nadzór, a także zakazy (wybrane z listy w ustawie o ochronie przyrody) np. niszczenia, uszkadzania lub przekształcania obiektu, zakaz prac ziemnych itp. Projekt uchwały jest uzgadniany z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Po uzgodnieniu rada miasta/gminy może przegłosować uchwałę i pomnik zostaje ustanowiony.
https://www.modrzew.org.pl/pomniki-przyrody-jak-zglosic-drzewo/
Do dzieła!:)
Po pierwsze mierzymy drzewo na wysokości 130 cm. Jeżeli drzewo ma więcej niż jeden pień, mierzymy obwód każdego pnia oraz obwód drzewa przed rozwidleniem. Jeżeli jesteśmy w stanie możemy podać także inne wymiary drzewa – jego wysokość, zasięg rzutu korony, odległość od ziemi do konarów. Następnie opisujemy drzewo, jego położenie i walory. Czasem wystarczy jedno zdanie, ale np. w przypadku drzew ważnych ze względów kulturowych lub historycznych ważny będzie kontekst i otoczenie. Opisujemy również położenie drzewa. Dobrze jest podać dokładną lokalizację – adres, długość i szerokość geograficzną, a w przypadku gdy drzewo rośnie na terenie zadrzewionym zaznaczyć je na zdjęciu satelitarnym. Do wniosku załączamy też zdjęcia drzewa. Warto sprawdzić na geoportalu numer działki, na której rośnie drzewo. No i najprzyjemniejsze – jako zgłaszającemu przysługuje nam prawo nadania imienia.
Po tym jak wniosek wpłynie do urzędu następują oględziny, podczas których określa się stan drzewa. Następnie Rada Gminy/Miasta przyjmuje projekt uchwały dotyczącej zgłoszonego drzewa. W uchwale określa się nazwę drzewa, położenie, sprawującego nadzór, a także zakazy (wybrane z listy w ustawie o ochronie przyrody) np. niszczenia, uszkadzania lub przekształcania obiektu, zakaz prac ziemnych itp. Projekt uchwały jest uzgadniany z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Po uzgodnieniu rada miasta/gminy może przegłosować uchwałę i pomnik zostaje ustanowiony.
https://www.modrzew.org.pl/pomniki-przyrody-jak-zglosic-drzewo/
Do dzieła!:)